Kardelen Twitter'da... https://twitter.com/#!/kardelendergisi        Kardelen 26 Yaşında!..       
    Yorum Ekle     2868 kez okundu.     Henüz yorum bırakılmadı.     Yazara Mesaj

“Dasein”: Varoluş, Global Kriz, Organizasyon Kültürü
Sinan Ayhan

  Sayı: 66 - Ekim / Aralık 2010

Para, fiyat, faiz, döviz kuru, parite, piyasa, uluslararası ticaret, ödemeler dengesi gibi kavramlar ampirik birikimli içerikleriyle ekonomik anlamı taradıkları gibi; hepsine topluca bakıldığında bunlar, küresel dünyada dönüşümlerin, yıkılıp yeniden yapılanmaların, istikrardan krizlere düşüşlerin, krizlerden istikrara geçişlerin güncel dili olagelmiştir. Bu dilin içerisine yapılar değiştikçe yeni kavramlar da eklenmektedir. Değişimle birlikte ilerleyen bir görünmez el varsa; mevcut ekonomik kavramlar, bu elin parmaklarıdır.

Muhasebe disiplini, mikro yapılar içinde belli ekonomik unsurları yönlendirme kabiliyeti olan bir alt-sistem olarak tanımlanırsa, bu yönlendirmenin bir düzen içinde olmadığı, yer yer düzensizliklerin ise bu alt-sistemin her ülke uygulamasında farklılık göstermesinden kaynaklandığı söylenebilir. Uluslararası ticaret ve sermaye hareketleri mevcut farklılıkları, tam olarak ortadan kaldıramayacak olsa da, genel hatlarıyla muhasebe uygulamalarını “birörnek” olmaya zorlamaktadır.

Uygulama farklılıkları, muhasebe literatüründe kültür etkisiyle açıklanmaya başlanmış, başta felsefe ve sosyolojideki varoluşçuluktan beslenen akımların “kritik-edici” etkisi olmak üzere, iktisat literatürünün “tarihi perspektif”i etkisiyle de “kritik edici anlayış” kanalına girmiş ve çevre unsurlarıyla harmanlanarak kültür etkisi, topyekûn “organizasyon kültürü” eşiğine getirilmiştir. Literatürde muhasebe uygulama farklılıkları, “organizasyon kültürü” çerçevesinden açıklanma eğilimine girmiştir. Bu durum, bir bakıma Heidegger'in “beraberinde var olan” kavramından “içinde var olan” kavramına doğru bina edilen bir “kendinde varlığa” bir “işaret-örnek”tir…

Birer organizasyon kültürü olarak işletmeler, global değişimi kendi içlerinde kâr maksimizasyonundan çok; günümüzde firma değerini yükseltme amacına göre, ileriye doğruysa ekonomik faaliyetin devamlılığa bağlı katma değer,  entelektüel sermaye ekseninde varlıklarını ve yükümlülüklerini şekillendirerek karşılamaktadır. Paradan ödemeler dengesine varan evrime paralel bir gelişme mikro yapılar içinde kârdan katma değere doğru da işlemektedir. Bu işleyiş kimsenin kontrolünde değil, ortak bir aklın değişim karşısındaki pozisyon alışlarıyla örülmektedir. Dolayısıyla işletmeler, değişimlere ve krizlere karşı kendilerini “organizasyon kültürü” yapılarıyla konumlandırmaktadır.

Organizasyon kültürü, bir işletmede, sistem ve alt-sistemlerin yapılanmasını gösterir; ekonomik faaliyet ne kadar giriftleşirse o faaliyeti karşılayacak dizaynlar da ona göre şekillenir. Bu önce bir organizasyon zekâsının, sonra bir toplumsal zekâ örgüsünün oluşumuna işaret eder. Muhasebe, bir organizasyon kültüründe sistemin işleyişini gösteren bir dildir… Bu dil, gerçek olaya uygun en yakın kaydı, iz bırakmayı yapar; bilgi kullanıcılarına zamanlı, güvenilir, şeffaf bilgiyi sağlamaya çalışır. Edinilen bilgiyle mikro yapılardan makro yapılara doğru çeşitli düzeylerde bir etkileşim görülür. Mevcut etkileşimde, bir dil olarak muhasebe etkin bir görev üstlenmiştir; ampirik birikimi gereği muhasebe, kurumların işleyişini düzenlediği gibi, büyük planda işleyişi makul hale gelen organizasyonlarla ekonomik çevrenin işleyişini de etkileyebilir. Dolayısıyla Hegel'in “iki varlığın ortak bilinçte ikâmeti” kavramını, “mikro yapıların makro çevre düzeni içindeki ikâmeti” olarak anlayabiliriz.

Son olarak günümüzde yaşanan global ekonomik krizin, bir güven krizi olmayıp makro düzeyde bir finans krizi olduğunu söyleyebiliriz. Ama bütün ekonomi çevreleri, türev ürünlerin alınıp satılması durumunda bunların nasıl kayıt altına alınacağı, nasıl gözetim altında tutulacağı sorunsalıyla baş başadır. Birçok ülke tarafından ciddiye alınan ve kriz boyunca da gündemde olan Uluslararası Muhasebe Standartlarının, mikro yapıların kurduğu makro çevrelerin üzerindeki etkisi bağlamında bir ekonomik çevreyi disiplin altına alan ve yönlendirme ortamını oluşturan bir yanıyla gündeme getirildiği düşünülebilir.  Amaç, büyük planda mikro yapılarla, toplumsal zekâyı griftleştirecek makro çevreler kurmak, olabilir; bu da bizce, Sartre'ın deyişiyle “insanın gerçekliği, bir yeri nesnelere ulaştıran varlık”sa, “insanın günümüz gerçekliğiyse global dünyayı değişim nesnelerine kavuşturan varlıktır” anlamına gelebilir.

Bu yazıya yorum ekleyin

Adınız
E-posta Adresiniz
Yorumunuz
 

CAPTCHA


Resimdeki rakamları bu alana yazınız


Eklenen Yorumlar


Henüz yorum bırakılmadı...
 
Konuşan düşünce... - Sayı 94
Ninemden bana kalan şey, ... - Sayı 94
Dil kavramı üzerine bir d... - Sayı 94
KAHRAMAN MİLLET... - Sayı 93
Tüm Yazıları

Gelecek sayı konusu (95): Tasavvuf; herkesin içinde fıtrî olarak var olan aşkı, merkezine, hakikatine yerleştirme ve yüceltme mektebi... Yüce kahramanların harcı... Karşı çıkanlar evvelemirde içlerindeki aşk istadına yazık eder.


Son Eklenen Yorumlardan
 "...tefekkür etmek ekmek gibi, su gibi bir ihtiyaç... " belki insan o maddelerden evvel o hassa ile ... ekrem yılmaz

 Ekrem, zaman ayırıp cevap lütfetmişsiniz; takdirleriniz, inşallah dua yerine geçer. Çalakalem yazılm... Ali Erdal

 Çok akademik; kılı kırk yararak, hissedilerek, çilesi çekilerek, araştırması olabildiğince yapılarak... ekrem yılmaz

 İsmini belirtmeyen değerli okuyucu... Çok güzel ifade etmişsiniz... Tebrikler ve teşekkürler...... Ali ERDAL

 ALLAH Türk Milletini seviyor; niçini için bir çok gerekçe sayılabilir. Bir kısmı yazıda mevcut. Ama ...


Sanatımızın, özellikle şiirimizin şu andaki seviyesini güneş ışığının yokluğuna mı, yoksa ondan gelen ışığın yansımasını engelleyip, bizi suni bir güneş tutulmasıyla karşı karşıya bırakanlara mı bağlamalı?..
Kardelen: Sayı 1, Temmuz 1992
Türkçenin serencamı
Topyekûn ölçü
Ninemden bana kalan şey, bahçe ve fındık
Aranan kan
Türk dilini dert edinenler
Türkçenin serencamı
Dil kavramı üzerine bir düşünce havzalar
Yavuz Sert - Türk dilini dert edi...
Yavuz Sert - Annelerimiz-15 - Hz....
Ali Erdal - Türkçenin serencamı
Ali Erdal - Kedicik
Kadir Bayrak - Hangi Türkçe?
Sinan Ayhan - Dil kavramı üzerine ...
Sinan Ayhan - Ninemden bana kalan ...
Sinan Ayhan - Konuşan düşünce
Fatma Pekşen - Ses bayrağımız dilim...
Dergi Editörü - Aranan kan
Site Editörü - Ana dilimiz Türkçe
Mehmet Hasret - Bir küçük kedi için ...
Kürsü Nizam - Gıda
Acıyorum -
Necip Fazıl - Topyekûn ölçü
Necip Fazıl - İllet
Necip Fazıl - Kanun
Necdet Uçak - Anadilim Türkçe
Necdet Uçak - Rabbim
Necdet Uçak - Kucak açtık mazlumla...
Necdet Uçak - Niğbolu meydan savaş...
Mustafa Büyükgüner - Türk Budun(u)
Mustafa Büyükgüner - Budinden Yemene sazı...
M. Nihat Malkoç - Tabelâlarda Türkçe k...
M. Nihat Malkoç - Büyülü kelimeler
Hızır İrfan Önder - Hangi hücremde saklı...
İsimsiz - Dilinizi eşek arası ...
İsimsiz - Dil üzerine söylenen...
İktibas - Necip Fazıl
Muhammed İsa Öztürk - Silâhlar
Kubilay Ertekin - Müslümanın ilk vasfı
İbrahim Şaşma - Lüzum müzekkeresi
Halis Arlıoğlu - "Hero" ne demektir?
Halis Arlıoğlu - Arafatta niyâz
Halis Arlıoğlu - Ah bu yalnızlık
Bahadır Kaya - 94.sayı medya sepeti
Er Tuğrul - Eşek arısı ve kemâla...
Murat Yaramaz - 94.sayı mizah köşesi
Murat Yaramaz - Küs
Murat Yaramaz - Silgi
Murat Yaramaz - Gibi
Kamran Murquzov - Azerbaycan toprağına...
 
 
23 Mart 2005 tarihinden beri
 Ziyaretçi Sayısı Toplam : 3708769
 Bugün : 2906
 Tekil Ziyaretçi Sayısı Toplam : 419535
 Bugün : 119
 Tekil Ziyaretçi Sayısı (dün) Toplam : 117
 94. Sayıya Bırakılan Yorum Sayısı Toplam : 3
 Önceki Sayıya Bırakılan Yorum Sayısı Toplam : 6
Son Güncellenme: 16 Kasım 2017
Künye | Abonelik | İletişim